Friday, July 31, 2009

TAKUTNYA

Hari ini saya dapat email dari anak saudara sepupu...dalam email tersebut memberi peringatan kepada semua orang terutama orang orang ISLAM. JANGAN BELI AYAM DI TESCOO..begitulah tajuk email yang saya dapat..

Mengisahkan ada 3 pembekal ayam yang di saman oleh kerana telah membekalkan ayam yang tidak di sembelih. Dan juga mereka telah melakukan KHIANAT dengan meletakkan label HALAL ke atas ayam ayam tersebut..

Bayangkann..sekarang ni..orang orang ISLAM telah termakan dgn tidak sengaja haiwan yang tidak halal..atau di takrifkan BANGKAI dari segi HUKUM FEQAH. Dalam KOSMO ONLINE yang saya baca pagi ini pun memaparkan berita LEMBU yang di tembak mati dan di lapah tanpa sembelih untuk di jual kepada orang ramai...ini kerja orang melayu kita..macam mane niiii...

Orang MELAYU dan berugama ISLAM pun mengkhianati UGAMA dan BANGSA sendiri...tak takut ke mereka dengan AZAB ALLAH...Patutlah orang melayu dan anak anak kita sekarang telah rosak AKHLAK seperti yang di singkap oleh MASTIKA setiap bulan. Di antara sebabnya jadi begitu..salah satunya ialah memakan benda yang haram..walaupun sememangya tidak minum arak atau sebagainya...tetapi kita telah termakan dengan tidak sengaja haiwan yang pada asalnya HALAL bagi kita..telah menjadi HARAM di sebabkan tidak di SEMBELIH mengikut SYARAK...

Moralnya..Berhati hatilah kita apabila membeli makanan..kalau boleh pastikan kita dapat yang benar benar halal..Beli lah ayam dan daging ORGANIK keluaran HPA...sudah pasti SUCI LAGI HALAL...

YANG HALAL ITU DI HISAB.....YANG HARAM ITU DI AZAB..MAKA TAKUTLAH DENGAN AZAB ALLAH...
Mari kita sama sama renung renungkannnn...

JAHITAN KU

Inilah wajah mesen kesayangan hambaaaaaaa..dah berbelas tahun berbaktiii...sayang tauuu..lagi lama lagi mantop..
Langsir cucu saudara saya..Dah siap..kena pulak hantar ke rumah barunya..dan tolong gantungkan lagi...uiishhh bertuah kannn dpt tukang jahit gini.. tak pandai pun jahit langsir yang canggih canggih tuuu..setakat langsir biasa..boleh lahhh..
Haaa ini baju anak dara kak mimieloma..Kain ni gift dari anak saudara kami semasa mereka pergi shoping di Bandung..jom lah pergi Bandunggggggg...huhuhuhu...Nampaknya..raya lah anak dara kak mimieloma kita niii...

Baju jiran depan rumah..dah siap pun..tapi belum iron lagi..jap lagi lah...hmm kalau ade rezeki..jap lagi datang lah jiran depan rumah ku untuk ambil baju..

Baju cucu saudaraku..masih belom siap sepenuhnya..tangan dan kaki baju masih belum di sembat..jap lah..nak rehat jap..penat lah..asik duduk depan mesen je..bagi lah can nak update blog untuk rakan rakan ku..

C KENITKU

Haa...ini lah wajah baby yang saya jaga tuuu..anak jiran sebelah rumah jee..baru je sambut birthday minggu lepas..Dah 1 tahun dah umur baby niii..
Petang semlam tu baru dapat ambil gambar dia..itu pun kurang jelas lah..coz guna camera hp boboy jee..nanti yeeee..mama beli hp canggih untuk mama..boleh lah ambil macam macam gambar yang menarik...

Hmm baby ni saya start jaga dari umur 2 bulan lg..dulu saya jaga baby boy..now saya jaga baby girl pulak...Insyallah..tak lama lagi baby boy yang saya jaga tu..nak balik malaysia dah..mengikut kata ibunya..Insyallah 30/8/09 nanti sampailah mereka ke tanah air sendiri..

Teruja nak jumpa niii..coz dah 1 tahun tak jumpa..tp still contack online at yahoo..chating lerrr...Balik nantiii...duduk dengan mama semula..uiihhh meriahlah rumah kuu...













Thursday, July 30, 2009

CERITA DARI CERIBON

My hubby becerita tentang perbezaan taraf kehidupan di antara masyarakat di Cirebon dan masyarakat di malaysia..Amat jauh perbezaannya...Mengikut fakta..negara Indonesia memang agak ketinggalan dari segi lumayannya pendapatan rakyat mereka jika di bandingkan dengan negara kita..tetapi rakyat mereka rajin berusaha dan sanggup membanting tulang untuk mendapatkan sedikit rezeki..

Di sini dapat kita lihat..rumah bunglo yang tersergam indah..tetapi pembuatannya membuat saya berfikir...kenapa orang kita tidak begitu kreatif...termasuklah saya..mungkin..negara kita mewah...Mengikut cerita my hubby...penduduk kampung yang beliau temui dan berbual..mereka dpt membuat rumah dengan kos yang amat rendah di sebabkan pembuatan batu bata di buat sendiri oleh penduduk kampung...Allah kurniakan ilmu kepada mereka untuk mencampurkan tanah liat sawah bersama jerami padi yang telah kering untuk di jadikan batu bata..dan tegak berdirilah sebuah bunglo ini...

Rata rata penduduk kampung tersebut memilik rumah batu yang di buat sendiri batu batanya..menurut my hubby..walaupun keseluruhan penduduk kampung tersebut mendiami rumah batu..tetapi mereka adalah orang susah..Hmm..kita di Malaysia...kalau duduk rumah batu..dah di kira orang mewah..Pada saya..tidaklah mewah kita sebenarnya...kerana kita beli rumah dengan loan...(berhutang). Mereka buat rumah tanpa hutang...Renung renungkan lahhh...
Sama sama lah kita lihat sebuah bunglo milik penduduk sebuah kampung di daerah Ceribon.



Bungalow yang cantik



Pembuatan batu bata




Tanah liat sawah




Jerami padi

Haa..jom kita pakat pakat timba ilmu dari rakyat indon terutama orang cirebon bagaimana nak buat batu bata sendiri..dari di bakar jerami padi boleh membuatkan pencemaran alam sekitar serta jerubu..lebih baik kita buat batu bata..sekurang kurangnya, boleh juga kita tambah bilik air ataupun ruang dapur kita yang sempit tuu..maklom lah..beli rumah teres..ruang dapor..aduhaiiiiii..bikin hati panas kalau masuk ramai ramai di dapur...

JOM JOM JOM....JOM KITA BELAJAR BUAT BATU BATA....
DAFTAR SEKARANG..



























ANAK ANAK KU SAYANG

My son, Abang
My daughter, Kakak
My Baby
My Boboy

HA..seperti yang di janjikan dalam tag seiring jalan..saya akan uploadkan gambar anak anak untuk tontonan rakan rakan blog semua..hmm jenuh saya punggah album lama lama saya malam tadi..aduhhh anak anak n hubby pun peninggg...ye lah..coz dah janji..kena lah tunaikan..

Jangan marah tau bila tengok gambar anak anak
saya nii..bukan apee..nak buat kelainan sikit lah...soriii tauu gambar tak clear sangat coz gambar lama dan snap pun pakai hp boboy je..x berapa cantik lerr...ye lahhh..hp murah jee so kualiti gambar tak berapa bagus...

Nanti saya cerita pasal anak anak saya pula yee..Jumpa di lain siri...TUNGGUU!!!!!!!





My lovely son..ABANG




My lovely Dayang Senandung..KAKAK



My lovely sweet heart..BABY



My lovely DARLING..BOBOY

Di antara yang 4 permata hati mama n papa..siapakah yang mirip mama..siapakah mirip papa...


MAKAN DI LUAR

Hmm semalam saya, hubby n boboy keluar pergi beli barang barang keperluan dapor. Biasalah..dah cukup bulan..maka dapor pun merengek rengek minta di penohkan kembali stok stoknya yang telah berkurangan ataupon dah hampir habis..

Anak anak pon dah merengek rengek juga bila ais cream, jajan mereka dah tiada dalam peti ais..aduhhh menyanyi nyanyi anak anakku dengan lirik yang menyentuh perasaanku..seper
tiii..Maaaaaa..lapar lahhhhh..tak benda nak makan keeeee..maaaa..nak ais cream..maaa..nak nugget..maaa nak coklat dan berbagai bagai lagilah yang memilukannnnn hati mama..Mulai sekarang mama bagi syarat pada anak anak..nak makan ais cream..just HPA punya..nugget..HPA punya...air berkabonat..HPA punya.. sudah tentu HALAL lagi SUCI.

Biasalah..kalau dah keluar tuuu...mulalah nak menyinggah nyinggah ke restaurant ataupun kedai mamak untuk mengisi perut...Lapar lah pulak bila dah berjalan menolak troly yang sarat d
engan barang barang dapor...Bila dah makan..barulah rasa KUAT LAH PULOK...bak kata PAK M RAJOLI...

Haaaaaa..inilah yang kami oder untuk makan malam tadi...untuk kakak n baby..mama tapau jerrrr...dah mereka tak mau ikut pulak malam tadi..selalunya bukan main lagi nak mengikut.

Nasi goreng kampung, nasi goreng ayam kunyit dan kueyteow tomyam..

WAJAH WAJAH KESAYANGAN HAMBA

AYAHNDA TERCINTA

PERTEMUAN
KEDUANYA



LAHIRLAH
ANITA

Inilah wajah kesayangan hamba..mak dan bapak yang di kasihi, di cintai dan di rindui..Gambar bapak dan mak di ambil setahun sebelom bapak meninggal dunia (kalau tak silap dan lebih kuranglah). Gambar mak dan saya selepas beberapa hari bapak meninggal dunia..ketika kami menyambut syawal.Jelas mak berwajah sendu, tiada lagi senyum di bibir mak..jauh renungannya..Hatinya penuh kerinduan kepada bapak..60 tahun berkongsi hidup..terlalu sunyi baginya hidup tanpa bapak..Lara hati mak tidak dapat di penuhi oleh kami anak anaknya..tidak ada keriangan di hati mak..hati mak telah di bawa pergi oleh bapak..Aduhh...hargailah pasangan kita...


Untung ada gambar...boleh juga di lihat bila rindu..hanya doa dan AL FATIHAH sahaja di hadiahkan setiap hari kepada mak dan bapak. Semoga ALLAH menempatkan roh mak dan bapak di dalam golongan yang mendapat rahmat ALLAH dan SYAFAAT RASULULLAH..AMIN...


Kepada rakan rakan yang mengunjungi blog saya...pada pandangan kalian semua..mirip siapakah wajah hamba..mak or bapak...

DI MANA ANAK ANAK KITA

Ketika lahir seorang insan yang bernama anak..terbitlah rasa cinta dan kasih seorang ibu dan ayah kepada sang anak..ketika itu, di hati ibu terus berikral, akan ku serah nyawa ku sebagai taruhan untuk kehidupan anakku..

Di hati ayah pula,akan ku banting tulang empat keratku untuk kesejahteraan hidup anakku..akan ku pastikan hidup anakku tidak melarat..Itulah sumpah sang ibu dan ayah untuk kehidupan anak anaknya.

Kelahiran anak di anggap berlian yang berkilauan..di jaga dengan baik..di tatang bagai minyak yang penoh..di gilap agar seri cahaya tidak pudar..

Kasih dan sayang tiada tandingan, riang hati bila melihat anak membesar di depan mata..sentiasa mendoakan anak di rahmati,di berkati,di pelihara oleh yang MAHA ESA. Sentisa berdoa semoga anak menjadi soleh dan solehah.

Anak di didik sebaik mungkin..pelajaran dunia dan akhirat seiring, ibu dan ayah tidak mengerti ilmu dunia, anak di hantar ke sekolah agar di didik dan di bimbing oleh sang guru, ibu dan ayah tidak bijak ilmu akhirat, pendakwah di panggil kerumah agar seisi rumah dapat belajar bersama..Niat ibu dan ayah agar anak anak dapat iman dan taqwa..doa ibu dan ayah agar anak anak menjadi anak yang soleh, dapat mendoakan ibu dan ayah..

Tetapi anak anak tidak mengerti apa yang ibu dan ayah impikan..apa yang ibu dan ayah doakan..apa yang ibu dan ayah harapkan..anak anak rasa, kami masih muda...kami mau rasa, kami mau buat, kami mau keseronokkan...kenapa ibu dan ayah katakan..ITU INI TIDAK BOLEH..anak anak rasa jemu dengan leteran ibu dan ayah..anak anak
rasa penat dan benci dengan teguran ibu dan ayah..anak anak mengharap ibu dan ayah faham akan kehendaknya..

Bagaimana ibu dan ayah mahu setuju dengan kehendak anak anak yang keterlaluan..hmm susahnya..tidak di ikut..anak anak memberontak..lari dari rumah..ikut kawan kawan..mengurung diri...macam macam kebarangkalian yang anak anak boleh lakukan..janji hatinya puas..

Kalau di ikutkan..anak anak makin demand..woww..bestnyaa..aku dapat semua aku nak..bisik hati sang anak..aduhhh..menderita hati ibu dan ayah..takutnya hati ibu dan ayah akan azab ALLAH..takutnya hati ibu dan ayah, kalau kalau anak anak tidak mahu ikut perintah ALLAH dan SUNNAH RASULULLAH..

Tetapi kasih dan sayang ibu dan ayah tiada akhirnya..walau sakit, walau menderita, walau hancur luluh hatinya..doa tetap di panjat ke HADRAT ILAHI, sentiasa berdoa semoga ALLAH kurniakan TAUFIK dan HIDAYAHNYA kepada sang anak;
YA ALLAH...JANGAN KAU AMBIL NYAWA ANAK ANAKKU SEHINGGA MEREKA KEMBALI BERTAUBAT KEPADA MU YA ALLAH..JANGAN KAU MATIKAN ANAK ANAKKU DALAM KEHINAAN YA ALLAH..JANGAN KAU AZAB ANAK ANAKKU YA ALLAH..KURNIAKANLAH KEMULIAAN BUAT ANAK ANAKKU DI DUNIA..LEBIH LEBIH LAGI DI AKHIRAT..YA ALLAH..KAU AMPUNKANLAH SEGALA DOSA DOSA ANAK ANAK KU...

Begitulah rintihan ibu dan ayah kepada ALLAH..kasihnya ibu dan ayah kepada anak anak..Persoalannya..adakah anak anak begitu rasa kasihnya kepada ibu dan ayah..sama sama lah kita renungkan..berbagai bagai cerita kita dengar..kita baca mutakhir ini...anak anak sanggup pukul, terajang, sepak dan tetak dan bunuh ibu dan bapa kandung..NAUZUBILLAH..kemanakah perginya kasih dan sayang anak anak mutakhir ini..

Nyatalah RASULULLAH berkata benar apabila baginda mengatakan: Di akhir zaman..anak anak jadi tuan..ibu bapa jadi hamba..
ALLAH juga berfirman..ANAK ANAK adalah fitnah buat KAMU (ibubapa).

Di manakan anak anak kita...Semoga anak anak Mama n Papa menjadi insan yang BERIMAN dan BERTQWA..AMINNNN....

MAMA N PAPA ALWAYS LUV U ALLS...

Wednesday, July 29, 2009

Jawapan TAG dari Seiring jalan

1. Anda sudah mempunyai berapa org anak & nyatakan Girl Or Boy?
JAWAPAN :
4 orang anak..2 boy, 2 girl.

2. Bila perancangan anda untuk menambah anak?
JAWAPAN :
Dah tak ada dalam perancangan sebab tunggu cucu jerrr.

3. Nyatakan nama anak anda & apa makna nama anak anda dlm Islam??
JAWAPAN :
a. Mohd Hilmi..
Maknanya..lemah lembut yang terpuji. memang cool je dia nii.

b. Farhan Diyana..
Maknanya..Kegembiraan Agama kami...memang baik pun dia nii..

c. Farhan Nur 'Atiqah..
Maknanya..Kegembiraan cahaya yang mulia...mudah mudahan jadi wanita solehah...Aminnnn...

d. Mohd Feez..
Maknanya..Yang berjaya...mudah mudahan berjaya di dunia, lebih lebih lagi di akhirat..Aminnn.

4. Siapakah yg memberikan nama anak anda??
JAWAPAN :
Mama n Papa mereka lah.

5. Dari mana tercetusnya idea memberikan nama anak anda??
JAWAPAN :
Ambil dari buku Nama dalam Islam.

6. Sekiranya anda dikurniakan seorang lagi cahaya mata...apakah nama yg akan anda beri?
JAWAPAN :
Hmm kalau boy..Mohd Danial..
kalau Girl..Farhan Nur Hannah sempena nama ibuku..
tapi dah tak de dah rasa rasanya..tunggu cucu lahhh..

7. Berapakah perancangan anak yg anda mahu & nyatakan berapa girl & berapa boy???
JAWAPAN :
Memang dalam perancangan 4 orang lah..2 boy..2 girl..
kalau dapt 5..nak tambah jd 6..nak dapat sama banyak boy n girl...
dah dapat 4 n sama banyak..stop lah..cukup dahhhh...

8. Bagi yg mempunyai anak lebih dari seorg...nyatakan jaraknya beza umur anak anda?
JAWAPAN :
Mohd Hilmi (abg) jarak 3 tahun daripada Diyana (kakak)..
Diyana jarak 6 tahun daripada Nur 'Atiqah (baby)..
Nur 'Atiqah jarak 3 tahun daripada Mohd Faeez (boboy).

9. Untuk kelahiran anak anda yg akan datang..anda nak Girl @ Boy?? Nyatakan sebabnya??
JAWAPAN :
Rasa rasanya dah tak de dah kot...dah ada menantu dahhh..
Uishhh malu lerrr..tak yah lah beranak lagi...tahun depan dapat menantu lagi..udah udah lerr tuu...maluuuuu....
Tunggu cucu lerrr mama kateeeee...


10. Apa ciri2 persamaan anda & anak anda??
JAWAPAN :
Ciri ciri mama n anak yang sama ialah...
Tak boleh tengok orang susah n orang tua..mesti syahduuu..aduhhhh....

11. Upload gambar anak anda untuk tontonan semua rakan blogger..
Haaa yang ini..nanti yerrr..kena cari dulu...
Gambar diyana dah ade dah..yang bertunang tuuu..
Tunggu yeee....

OLE OLE dari CIREBON

GUCCI T-shirt for KAKAK - Rp 31,000 = RM 11.00

BEBE T-shirt for BABY- Rp 25,000 = RM 9.00

PAGODA T-shirt for BOBOY- Rp 10,000 = RM 3.50

Tanggal 28/7/09 my hubby kembali dari Cirebon Indonesia..Oleh kerana my hubby pergi bukan untuk bershoping so tidaklah pula di bawa duit berbakul bakul..kalau RM di tukar kepada Rp..
Hmmm kalau teringin nak jadi Jutawan sementara..tukarlah RM kepada Rp..memang comfirm jadi Jutawan segera.

So untuk tidak menghampakan anak anak di rumah..Papa pun belikan lah juga ole ole dari Cirebon ni untuk anak anak papa..Yang riang tak terkira c kakak n baby lah..coz dapat T-shirt cantik...Boboy sedih gitu coz dapat T-shirt pagoda sahaja..


Untuk meredakan rajuk c Boboy tu...papa pun terangkanlah bahawa papa bukan pergi nak shoping n tak sempat pun nak meninjau ninjau kedai coz masa amat terhad..lagipun papa selalu dengar boboy cakap suka pakai T-shirt pagoda tu untuk pergi sekolah...kalau basuh pun belum sempat kering di ampaian boboy dah nak pakai juga..so papa tambahkan lah lagi koleksi T-shirt pagoda ni untuk Boboy..Alhamdulillah..Boboy boleh terima pujukkan papa..

Punyalah murah barang barang di indonesia ni..dan kaya lah pula kalau kita ke sana...bayangkan my hubby tukar RM 355 dapat Rp 1juta...Jutawan segera tuuu...so kepada sesiapa yang nak bershoping..silalah ke indonesia...

Teringin nak ke BANDUNG...bila agaknya yeeee..Jom kita ramai ramai pergi BANDUNG...
My hubby bercadang nak pergi lepas raya..Insyallah..siapa berminat..kita buat grouping ke BANDUNG..JOM JOM ke BANDUNG!!!!!!!





Tuesday, July 28, 2009

BAYAR BIL

Harini saya keluar sekejap coz pergi bayar semua bil yang di hantar kerumah..Biasalah dah cukup bulan..duit kena keluar lahh..dulu dulu masa dapat bil..merungut jugak lah bila tengok bil tinggi..
Tapi bila saya belajar agama..ustaz ada menyentuh bab bersyukur...ustaz bagi contoh lah macam mana nak rasa bersyukur..


Salah satunya ialah bila kita dapat bayar bil..kita patut rasa bersyukur kepada ALLAH kerana dengan izin dan Rahmatnya di kurniakan kepada kita rezeki dan dapat pula kita bayar bil. Tidak pula kita berhutang..Ucapkan SYUKUR kepada ALLAH kerana di lapangkan rezeki. Kalau kita perhatikan orang lain mungkin ada yang berhutang...ada yang tertunggak bilnya..Kita pula dapat melangsaikan bayaran bil kita.

Hmm sejak dari hari itu..bila datang bil ke rumah..saya tak lah merungut lagi..ye lah kalau di fikirkan nak merungut buat apa..dah kita guna segala kemudahan..kita bayar je lah...banyak atau sedikit bil yang kita kena bayar..kita sendiri lah mau ingat..kalau rasa rasa bil talipon melambung..kurang kurangkanlah bergayut...kalau rasa rasa bil letrik dan bil air melambung..belajar belajarlah berjimat..

Moralnya ialah..MEMBAZIR itu kawan SYAITAN.

Monday, July 27, 2009

Cicit mama yang ke 2
Cicit mama yang pertama
Cucu mama merangkap anak mama

salam kepada pengunjung blog mama kiter..ha ini lah wajah cucu dan cicit saudara mama..Ibu kepada cucu mama ini adalah anak saudara mama yang pertama..Umur anak saudara mama tua setahun dari mama..

Biasa lah orang dulu dulu kawin muda..so dapat cucu pun masa umur masih muda...so anak dan cucu jadi sebaya..Cucu saudara mama ni..mama pernah pelihara semasa kecil..walaupun sekejap tapi dia tetap ingat yang mama pernah pelihara dia..so cucu mama ni..dok panggil mama jugak lah..

DI ANTARA NASIHAT SYEIKH ABDUL QADIR JAILANI

Di antara sejumlah ajaran dalam majlis ilmu yang diakannya, maka Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani pernah menyebut seperi berikut:

Apabila Allah Yang Maha Agung melimpahi kamu dengan kekayaan dan kekayaan itu memalingkan kamu dari kepatuhan kepada-NYA, nescaya ia memisahkanmu dari-NYA di dunia dan akhirat. Mungkin juga IA akan mencabut anugerah-NYA darimu, menjadikan kamu papa dan melarat, sebagai hukuman atas keberpalinganmu dari PEMBERI, dan keterpesonaanmu akan anugerah dari NYA.

Tetapi jika kamu sentiasa patuh kepada-NYA dan tidak terpengaruh oleh kekayaan itu, ALLAH akan menambahkan anugerah-NYA kepadamu, dah sedikit pun tidak akan mengurangkannya. Harta adalah abdimu, dan kamu adalah abdi kepada RAJA. Kerana itu, hidup di dunia ini berada di bawah kasih sayang-NYA, dan hidup di akhirat terhormat dan abadi bersama sama para shiddiq, para syahid dan para shalihin.

AKHLAK MANUSIA

Terdapat 4 sifat akhlak yang buruk di kalangan manusia:

  • 1) BERBOHONG
  • 2) MENCURI
  • 3) MEMAKI
  • 4) SUKA MENIRU PERBUATAN YANG BURUK DAN KEJI

Di antara 4 sifat akhlak yang di sebut tadi, sifat berbohonglah merupakan sifat akhlak yang paling buruk mengikut pandangan ISLAM. Sifat ini merupakan ibu kepada MUNAFIQ.

SABDA RASULULLAH:

  • "Empat perkara, barangsiapa yang ada padanya maka jadilah ia MUNAFIQ yang sebenar benarnya, dan sesiapa yang ada salah satu darinya, maka padanya satu sifat NIFAQ (MUNAFIQ) sehingga ia meninggalkannya."
    (Riwayat Abdullah Amru)

  • Rasulullah pernah berpesan bahawa sifat pembohong itu mendatangkan balasan yang amat pedih di sisi ALLAH.

SABDA RASULULLAH:

  • "Ada tiga kumpulan manusia yang ALLAH tidak bercakap dengan mereka, dan tidak membersihkan mereka dari azab yang pedih, iaitu ..orang tua yang berzina, raja yang berbohong dan keluarga yang takabur."
  • (Riwayat Abu Hurairah)

Moralnya...janganlah cuba cuba berbohong dan didiklah ahli keluarga supaya jangan sekali kali berbohong kerana azab ALLAH amat pedih.

Pengalaman Umrah

Masyallah..macam macam pengalaman semua umat islam ketika melakukan ibadah Umrah dan Haji..Pada kami 4 orang yang Allah jemput sebagai tetamunya hadir di rumah Allah..terlalu banyak kenangan yang indah membuat kami rindu untuk kembali ke bumi penuh keberkatan itu..

Di Madinah..penduduk disana,perwatakan mereka tergolong di kalangan orang yang lemah lembut dan berbudi bahasa..sehinggakan tetamu yang hadir pun automatik menjadi seperti mereka..apabila berselisih didalam lift ataupun dimana mana semuanya riang untuk memberi ucapan salam diantara satu sama lain..walaupun masing masing tidak mengenali...tidak kira apa bangsa..

Di dalam Masjid Nabawi pula jemaah wanita dan lelaki berasingan tempat solatnya..cuaca pun sedikit berbeza dengan Mekah.

Di Mekah pula..penduduk sedikit kasar perwatakan mereka..ini diakui oleh semua Mutawif yang membimbing setiap jemaah Umrah..malah kami di beritahu awal awal akan perkara ini..Didalam MasjidilHaram pula jemaah wanita dan lelaki solat bercampur apabila terlalu ramai jemaah yang datang..pengalaman kami semasa hari hari biasa..tidaklah bercampur jemaah lelaki dan wanita didalam masjid..tetapi kami dapati pada hari jumaat..terlalu ramai orang sehingga penuh ruangan masjid. Semasa itu kami dapati jemaah wanita dan lelaki bercampur ketika solat..kalau tak hati hati menjaga wuduk, memang boleh terbatal..

Tawaf..sai'e semuanya pengalaman yang indah bagi kami..walaupun berjalan didalam kelompok manusia yang ramai..tetapi tidak rasa kepenatan ataupun kepayahan kerana kita sentiasa sibuk dengan zikir,selawat,berdoa dengan penuh khusyuk..Bila melihat akan kanak kanak kecil berumur 2 tahun keatas yang telah pandai berjalan boleh melakukan tawaf dan sai'e tanpa merungut..Masyallah..itulah kerja Allah..anak kecil pun faham kemanisan beribadah..

Tidak ada erti siang atau malam bila berada di kota Mekah..didalam MasjidilHaram...setiap waktu sentiasa ada manusia yang melakukan tawaf dan sai'e. Pernah kami berniat Umrah selepas isyak..dan melakukan tawaf dan sai'e sehingga jam 3 pagi..Tetap ada manusia dan kanak kanak melakukan perkara yang sama..Masyallah..indahnya..

Rindu sentiasa bersarang di hati..Lambaian Kaabah sentiasa mengamit hati setiap umat yang pernah sampai kesana...Ingin kesana lagi.

Sunday, July 26, 2009

UMRAH


My Hubby di dalam MasjidilHaram

Mama n Hubby

Ucu N Hubby


My Hubby with our Mutawif (Ustaz Said)



Bersama ucu di hadapan Hotel Bahauddin Kota Madinah

Saturday, July 25, 2009

Cuti-cuti malaysia


Di Kebun teh Cameron Highland




Di Pantai Telok Batik



Di Taiping Golf Resourt


Cuti-cuti Malaysia ni pada bulan Dis 2008. Kami bermalam di Taiping 2 malam. Keesokkannya kami turun pula ke Lumut untuk ke Pangkor. Malangnya tiada hotel dan chalet yang kosong. Maka sedihlah anak bongsu saya tu...untuk meredakan kesedihan anak bongsu saya itu... saya pun memujuk lah suami untuk mendaki ke Cameron Highland pula.

SELAMAT BERCUTI BERSAMA KELUARGA TERSAYANG.


Ucu ku sayang.



Ha inilah wajah adik kesayangan saya..c ucu. Ini pose dia bersama Hubbynya yang di cintai semasa majlis pertunangan anak saya pada 6/6/09. Punyalah c ucu ni mabuk nak bergambar konon-konon dia yang nikah pada hari tersebut. Setelah selesai sahaja majlis pertunangan anak saya..c ucu ni telah memaksa saya siapkan dia seperti pengantin perempuan untuk di nikahi. selepas saya touch up c ucu ni lebih kurang je...dia pun memaksa my hubby supaya mengambil pula gambarnya yang ala-ala orang lepas nikah tu..siap cium dahi lagi..Pada hal kawin dah 13 tahun ...

Ucu kate...haa..ucu teringin nak kawin lagi sekali dgn hubby ucu niii..nak rase cam pengantin baru. Ini lah petua untuk mengeratkan dan mengutuhkan kasih sayang diatara suami isteri..Kena jadi pengantin lagi sekali..Masaalahnya...saya kate pade ucu..kawin lah berkali-kali dengan hubby ucu tuuuuuuuuu...tetapi dah tidak ada perasaan takut dahhhhhh...Gatai betul adik bongsu saya niiiiiiii...

Semoga rumahtangga yang di bina berkekalan sehingga akhir hayat dan di beri keberkatan dan rahmat ALLAH hendaknya..AMINNNN YA RABBAL 'ALAMIN.

To my sis (UCU) I ALWAYS LOVE U....MUAHHH...

Majlis pertunangan anak gadis mama kiter.


Semasa perbincangan di antara pihak lelaki dan perempuan.



Semasa menunggu untuk di sarungkan cicin pertunangan.


Bergambar bersama sepupu yang comel-comel belaka.


Bergambar bersama keluarga pihak lelaki.

Tanggal 6/6/09 anak gadis mama telah pun bertunang dengan seorang jejaka yang bernama Saifullah. Alhamdulillah...Semoga Saifullah dapat membimbing,mendidik anak gadis mama ke jalan yang di Redhai Allah hendaknya..

Mama berdoa semoga anak mama menjadi seorang isteri yang solehah. Mudah-mudahan Allah menurunkan Rahmatnya kepada anak mama dan Saifullah...

Friday, July 24, 2009

Wajah anak angkat Mama kiter



Inilah wajah Harith anak angkat ku yang kini berada di London kerana mengikuti ibunya menyambung studynya. Mama kiter mengasuh Harith dari umurnya 2 bulan sampailah 3 tahun..Mama kiter dan family sayang sangat-sangat dengan Harith macam anak kandung..Uishh masa hantar kat airport..kami semua menangis sebab terlalu sedih untuk berpisah dengan Harith selama 1 tahun..Insyallah tahun ini Harith akan kembali ke Malaysia...

Rindu pada Harith akan terubat kerana kata ibunya..insyallah Harith akan kembali duduk dengan mama kiter..Tak sabar tunggu Harith balik..

Sembilan petua doa dimakbul

BERIKUT antara sembilan petua daripada Rasulullah s.a.w. untuk mencapai doa mustajab.

1. Anas bin Malik meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Doa antara azan dan iqamat tidak akan ditolak."

2. Sesungguhnya Rasulullah bersabda: "Allah akan turun ke langit dunia setiap malam iaitu sepertiga malam yang terakhir, seraya berfirman: "Sesiapa yang berdoa kepada-Ku, maka aku akan menerima permintaannya dan sesiapa yang meminta keampunan daripada-Ku maka Aku akan mengampuninya.

3. Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Tiga orang yang tidak ditolak doanya iaitu pemimpin yang adil, orang berpuasa ketika dia berbuka dan orang yang dianiaya. Allah mengangkat doa-doa itu ke awan dan pintu-pintu langit dibuka."

4. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda: "Aku dilarang membaca al-Quran ketika sujud dan rukuk. Waktu yang paling dekat antara hamba dan Tuhan-Nya adalah ketika sujud, maka perbanyakkanlah doa ketika itu."

5. Hadis Abu Hurairah r.a, Nabi s.a.w bersabda: "Jika kamu mendengar ayam jantan berkokok, pohonlah kurnia daripada Allah kerana sesungguhnya binatang itu melihat malaikat. "Jika kamu mendengar keldai memekik, pohonlah perlindungan daripada Allah daripada godaan syaitan kerana binatang tersebut melihat syaitan."

6. Ubadah bin As-Shamit berkata bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Sesiapa yang bangun pada malam hari dan mengatakan atau berdoa, doanya akan dimakbulkan. "Apabila beliau berwuduk (dan mengerjakan solat malam), solatnya akan diterima Allah."

7. Ata bin Abi Rabah berkata: "Telah sampai padaku bahawa Rasulullah bersabda: "Sesiapa yang membaca surah Yasin pada permulaan hari maka segala hajatnya akan dipenuhkan."

8. Hadis daripada Abu Hurairah, Rasulullah bersabda: "Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: 'Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan.'

9. Hadis daripada Abu Hurairah: Rasulullah memperkatakan mengenai hari Jumaat. Lalu baginda bersabda: "Pada hari Jumaat itu ada suatu saat. Bila mana seorang Muslim dapat menepatinya dalam keadaan sedang berdoa, memohon sesuatu daripada Allah, pasti dia akan dianugerahkan apa yang dipohonnya itu."

Ke rumah mimieloma

Tadi saya ke rumah mimieloma bersama-sama anak dan menantu saya. bukan main riang lg cik puan mimieloma kita tuuu.

Sempat jugaklah saya belajar macam mane nak masukkan email yang orang hantar kepada saya ke dalam blog saya..Tapi saya ni kurang faham lah lagi..kena leter lagi saya nii. Tak pe lah..bila saya balik rumah..saya belajar pulak dengan menantu saya..

Alhamdulillah..dah tau dah saya ha..nanti kalau ada email yang menarik..saya akan masukkan dalam blog saya niii..

Tunggu cucu





Haa dok tunggu yang macam ni lah ha..tak apalah..sabar dan tunggu je yee...Allah lom nak bagi Tok Mama dan tok Papa timang cucu sendiri lagi..so pinjam-pinjamlah cucu orang dulu..
Ni c Mahdi..cucu saudara Mama kiter lah...uishhh c Mahdi ni punya lah cerdik...baru umur 1 tahun lebih dah pandai dia wrestling anak angkat Mama kiter..sebab dia rasa dia dah besar sangat dah...anak angkat Mama kiter tu comel je walaupun sebaya c Mahdi..tapi yang kelakarnya c Mahdi ni..punyalah handal bersilat...ada jugak penakutnya...

Mahdi takut bola dan belon...kalau nampak 2 benda tu..dipeluknya c Mummy dia kuat-kuat. Punyalah Mahdi takut 2 benda tu...terbeliak mata dia memandang bola dan belon tuu...panjang-panjang muncung dia marahkan bola dan belon.Terjongket-jongket kaki dia berlari..Mahdiiii...Mahdiiii..cubit sikit pipi tuuu...Sayang Tok Mama...

KATA-KATA HIKMAT

BERPEGANG TEGUHLAH DENGAN KITAB ALLAH DAN SUNNAH RASULULLAH.

ALLAH TIDAK TERIMA DOA ORANG YANG MENGIKUT HAWA NAFSU AMARAH.

TIDAK GUNA HIDUP KALAU MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI SAHAJA.

BILA BUAT SESUATU MENGIKUT HAWA NAFSU MAKA AKAN TIMBULLAH PENYESALAN YANG BERPANJANGAN.

Petikan kata-kata Hikmat ini saya ambil dari Buku Ruhul Zikri Jilid 1.
Pesanan seorang Tuan Guru kepada ank-anak muridnya.
Semoga kita semua dapat menghayati dan muhasabah diri apabila membaca pesanan Tuan Guru ini..Insyallah..Semoga kita semua di anugerahkan TAUFIK dan HIDAYAH dari ALLAH.

Thursday, July 23, 2009

Cari Kawan-kawan Lama

Sejak ada blog ni..saya terus teringat kepada kawan-kawan lama saya semasa saya menuntut di Sekolah Menengah Tunku Durah Seremban. Saya memulakan sekolah saya pada tahun 1977 iaitu di tingkatan 1 dan berakhir pada tahun 1979. Selepas peperiksaan SRP pada waktu itu..(sekarang PMR) saya telah pun memasuki sekolah Al Arqam di Sungai Pencala. Tak lama pun..dah kena kawin...

Di antara kawan-kawan saya yang masih saya ingat walaupun dah berpuluh tahun tak jumpa sejak tahun 1979 diantaranya ialah...Norsheila Amin..Khadijah Mahat..Musalmah..Halimah..Roslina..Nora..Khairulnizam(perempuan tau)..nama dia sama macam lelaki..Cikgu pun pening jugak...

Ramai lagi kawan-kawan saya..tapi saya dah tak ingat dah nama-nama mereka di sebabkan berpuluh tahun tak jumpa..Jadi dengan adanya blog ini..mudah-mudahan dapatlah kiranya saya jumpa ataupun berhubung kembali dengan kawan-kawan sekolah saya sekiranya kalian masih ingatkan saya..jadi sekiranya ada di antara kamu yang ingat kepada ANITA MARZUKI seorang budak perempuan yang mula-mula sekali pakai tudung di sekolah tersebut iaitu di sesi petang. Tudung yang mula-mula saya pakai semasa sekolah ialah warna hijau..hahaha..lawan undang-undang sekolah..sepatutnya kena pakai warna putih...tp kalau ikutkan di waktu itu sememangnya sekolah tidak membenarkan pelajar memakai tudung.

Di waktu dan tahun itu amat jarang orang perempuan memakai tudung..hatta Ustazah pun pakai selendang macam Ct Nurhaliza je..nampak jambul lahhh..bila anak murid pakai tudung..hmm kena jeling dengan ustazah...yelah...zaman tu fobia orang dengan tudung..Zaman sekarang tudung dah jadi pakaian wajib tetapi cara pakai pulak tak betul..Soriiii...jgn marah yeee...

Wahai kawan-kawan yang mengenali saya..sudi-sudilah ziarah blog saya...nak tau jugak perkembangan kawan-kawan di sana..dah ada menantu ke..cucu ke..saya dah ada menantu dahhhh...cucu je masih dalam senarai menunggu..bila lah agaknyeeee..

Kelebihan Radix HPA

Semasa saya pergi class HPA tempoh hari..saya telah pun belajar ape itu Radix..Biasalah..belajar dengan Herbalis Tuan Haji Ramly..ye lah, kalau tak belajar macam mane kita nak dapat ilmu..
Apa yang saya faham(kalau salah tolong betulkan)maksud Radix itu adalah akar. Jadi didalam HPA ada sejenis produk yang di namakan Radix bermakna ada beberapa jenis akar tumbuh-tumbuhan yang di adunkan untuk menjadi satu herba yang baik untuk kesihatan.
Diantara khasiat Radix yang saya ingat semasa belajar di dalam class tempoh hari adalah:

1) Menurunkan panas panas badan bagi orang demam sekiranya radix di ambil bersama Malac.

2) Amat baik untuk mengatasi penyakit athma sekiranya di ambil bersama Morin A.

3) Radix bertindak sebagai penolak angin bagi orang yang menghidap gastrik dan ulser.

4) Memberi keseimbangan horman kepada wanita agar tidak dingin suami.

5)Membantu memekatkan sperma bagi orang lelaki.

6) Membantu memperbanyakkan pengeluaran urin dan memperbaikkan ginjal.

7) Merangsang hormon endrogen bagi lelaki dan hormon estrogen bagi wanita.

Itu sahaja yang saya ingat pasal Radix..Saya x buat nota..jadi saya ingat-ingat gitu-gitu sahajalah..sekiranya ada kekurangan dalam penerangan saya ini..saya mohon maaf..

Kembalilah kepada makanan yanag halal lagi suci..semoga ALLAH menurunkan Rahmatnya kepada kita semua..AMINNN...
Mencari dan makan yang Halal lagi Suci adalah perintah ALLAH..Bersama-samalah kita menjunjung perintah ALLAH semoga kita di kuniakan KEBERKATANYA kepada kesihatan kita.

Tips Tingkatkan Imuniti

salam semua..seperti yang saya janjikan...saya nak ceritakan serba sedikit pasal class HPA yang saya hadiri tempoh hari. Alhamdulillah dapatlah saya serba sedikit ilmu didalam meningkatkan tahap sistem imuniti di dalam badan kita.

di sini saya turunkan tips yang saya dapat semasa mengikuti class HPA..Tuan Haji Ramly ( salah seorang herbalis HPA) telah menyarankan kepada umat islam kembali mengambil dan memakan produk yang halal lagi suci di sisi ugama.

Ok..untuk meningkatkan sistem imuniti...

1) Madu
2) Rosell
3) Pegaga

Ambillah 3 produk ini setiap hari..Insyallah sistem imuniti kita akan meningkat. Apabila imuniti kita meningkat..Insyallah kita akan sentiasa berasa sihat dan jaranglah kena penyakit...
Tuan Haji Ramly memberi tips bagaimana hendak mengamalkan minum madu.

Seelok-eloknya apabila kita bangun pagi sebelom solat subuh..minumlah sedikit madu yang dicampor dgn air suam supaya madu itu dapat mencuci kerongkong..paru-paru..jantung dan perot kita..Apabila laluan tersebut telah bersih..maka apa yang kita makan dan minum akan mudah diserap oleh tubuh. Selepas solat subuh barulah kita ambil rosell dan pegaga. Kita amalkan juga sebelom tidor malam..Insyallah mudah-mudahan dengan Rahmat Allah..kita akan bertambah sihat setiap hari..

Madu adalah makanan yang Rasulullah suka dan makan setiap hari..maka Rasulullah berpesan supaya kita kekal lah mengambil madu kerana didalamnya mempunya beribu khasiat. Apa yang Rasulullah suka dan amalkan adalah menjadi Sunnah..

Jom pakat ramai-ramai amalkan minum madu..pegaga dan rosell..especially Madu..rosell dan pegaga HPA..SUCI LAGI HALAL.


Semoga ALLAH menurunkan RAHMAT dan KEBERKATANNYA ke atas Tuan Haji Ramly sekeluarga..AMINNN.



Wednesday, July 22, 2009

Nak try masuk folowers

hmmm boring betul lah...saya ni nak try-trylah masuk folowers kat blog kawan-kawan yang lain..tapi masih belom berjaya lagi...aduhh kena belajar lagi niii...

bukan apa..kesian kat kawan-kawan blog yang jadi folowers saya tuu....sombong sangatlah pulak mama kiter ni ye..tak mau pulak jadi folowers kawan-kawan.

bukan tak mau yeee..tapi tak tau macam mana nak buat..nanti yee..saya budak baru belajar...tunjuk ajar ku sifuuu....

Belajar paste gambar

Harini my hubby cuti...seronoknya coz my hubby dapat cuti 1 minggu...biasalah kan sekarang wabak demam kerbau pendek tu sedang menular..so jabatan my hubby pon di arahkan tutup untuk sementara waktu..masuk berita n paper lagi tuu..

saya pun ambil peluang lah minta hubby ajarkan macam mane nak paste gambar dalam blog mama kiter niii...my sis in law tu ha..c mimieloma kita tuu...sibuk dia suruh saya letak gambar katalog produk HPA ni ha..dia kata..macam mane orang nak tau produk..kalau awak tak letak gambar..ha ni saya menyahut seruan datin mimieloma kita tu ha..dah puas hati dahhhh..dah ada gambar dah kak mimi oii..tengokkk..jangan tak tengokkk..

tq very muchh to my lovely hubby...
semoga Allah menurunkan rahmatnya keatas suamiku..

Rangkaian Produk Herbs dan Kapsul HPA




Rangkaian Produk HPA






Sekiranya anda berminat untuk menjadi ahli HPA ataupun membeli produk HPA silalah hantar email kepada saya: nita6692@hotmail.com atau pun chat diruangan blog saya..