Thursday, July 30, 2009

DI MANA ANAK ANAK KITA

Ketika lahir seorang insan yang bernama anak..terbitlah rasa cinta dan kasih seorang ibu dan ayah kepada sang anak..ketika itu, di hati ibu terus berikral, akan ku serah nyawa ku sebagai taruhan untuk kehidupan anakku..

Di hati ayah pula,akan ku banting tulang empat keratku untuk kesejahteraan hidup anakku..akan ku pastikan hidup anakku tidak melarat..Itulah sumpah sang ibu dan ayah untuk kehidupan anak anaknya.

Kelahiran anak di anggap berlian yang berkilauan..di jaga dengan baik..di tatang bagai minyak yang penoh..di gilap agar seri cahaya tidak pudar..

Kasih dan sayang tiada tandingan, riang hati bila melihat anak membesar di depan mata..sentiasa mendoakan anak di rahmati,di berkati,di pelihara oleh yang MAHA ESA. Sentisa berdoa semoga anak menjadi soleh dan solehah.

Anak di didik sebaik mungkin..pelajaran dunia dan akhirat seiring, ibu dan ayah tidak mengerti ilmu dunia, anak di hantar ke sekolah agar di didik dan di bimbing oleh sang guru, ibu dan ayah tidak bijak ilmu akhirat, pendakwah di panggil kerumah agar seisi rumah dapat belajar bersama..Niat ibu dan ayah agar anak anak dapat iman dan taqwa..doa ibu dan ayah agar anak anak menjadi anak yang soleh, dapat mendoakan ibu dan ayah..

Tetapi anak anak tidak mengerti apa yang ibu dan ayah impikan..apa yang ibu dan ayah doakan..apa yang ibu dan ayah harapkan..anak anak rasa, kami masih muda...kami mau rasa, kami mau buat, kami mau keseronokkan...kenapa ibu dan ayah katakan..ITU INI TIDAK BOLEH..anak anak rasa jemu dengan leteran ibu dan ayah..anak anak
rasa penat dan benci dengan teguran ibu dan ayah..anak anak mengharap ibu dan ayah faham akan kehendaknya..

Bagaimana ibu dan ayah mahu setuju dengan kehendak anak anak yang keterlaluan..hmm susahnya..tidak di ikut..anak anak memberontak..lari dari rumah..ikut kawan kawan..mengurung diri...macam macam kebarangkalian yang anak anak boleh lakukan..janji hatinya puas..

Kalau di ikutkan..anak anak makin demand..woww..bestnyaa..aku dapat semua aku nak..bisik hati sang anak..aduhhh..menderita hati ibu dan ayah..takutnya hati ibu dan ayah akan azab ALLAH..takutnya hati ibu dan ayah, kalau kalau anak anak tidak mahu ikut perintah ALLAH dan SUNNAH RASULULLAH..

Tetapi kasih dan sayang ibu dan ayah tiada akhirnya..walau sakit, walau menderita, walau hancur luluh hatinya..doa tetap di panjat ke HADRAT ILAHI, sentiasa berdoa semoga ALLAH kurniakan TAUFIK dan HIDAYAHNYA kepada sang anak;
YA ALLAH...JANGAN KAU AMBIL NYAWA ANAK ANAKKU SEHINGGA MEREKA KEMBALI BERTAUBAT KEPADA MU YA ALLAH..JANGAN KAU MATIKAN ANAK ANAKKU DALAM KEHINAAN YA ALLAH..JANGAN KAU AZAB ANAK ANAKKU YA ALLAH..KURNIAKANLAH KEMULIAAN BUAT ANAK ANAKKU DI DUNIA..LEBIH LEBIH LAGI DI AKHIRAT..YA ALLAH..KAU AMPUNKANLAH SEGALA DOSA DOSA ANAK ANAK KU...

Begitulah rintihan ibu dan ayah kepada ALLAH..kasihnya ibu dan ayah kepada anak anak..Persoalannya..adakah anak anak begitu rasa kasihnya kepada ibu dan ayah..sama sama lah kita renungkan..berbagai bagai cerita kita dengar..kita baca mutakhir ini...anak anak sanggup pukul, terajang, sepak dan tetak dan bunuh ibu dan bapa kandung..NAUZUBILLAH..kemanakah perginya kasih dan sayang anak anak mutakhir ini..

Nyatalah RASULULLAH berkata benar apabila baginda mengatakan: Di akhir zaman..anak anak jadi tuan..ibu bapa jadi hamba..
ALLAH juga berfirman..ANAK ANAK adalah fitnah buat KAMU (ibubapa).

Di manakan anak anak kita...Semoga anak anak Mama n Papa menjadi insan yang BERIMAN dan BERTQWA..AMINNNN....

MAMA N PAPA ALWAYS LUV U ALLS...

1 comment:

  1. ujian membesarkan ank2 ni...masyaallah....ya allah....jgn kau pesongkan hati kami sekeluarga ke arah kemungkaran dan kemaksiatan..aminnn...

    ReplyDelete