Monday, July 20, 2009

Tikus

hahahahaha..tiba tiba saya teringatkan satu peristiwa yg menakutkan saya sehingga saya menjerit bagaikan terkena histria...saya ni sememangnya fobia sangat-sangat dengan haiwan yang di beri nama TIKUS...aduh..separuh nyawa saya kalau terlihat tikus melintas ataupun main cak -cak dengan saya..kesemua anak -anak saya cukup suka mengusik saya dengan jenama Tikus ni....sekiranya di luar rumah ada kedengaran bunyi muzik yang di alunkan oleh sang tikus..maka anak-anak saya akan mengatakan kawan mama dah panggil tuu..yang paling suka mengusik saya ialah anak sulong saya..tertonggeng-tonggenglah dia ketawa apabila melihat saya marah or ketakutan...anak bertuah...

sekiranya pintu rumah terbuka dan tiba-tiba telinga saya terdengar muzik yanag sensitif itu...terus saya terjerit minta tolong sesorang tutup pintu..kadang-kadang suami saya merayu suruh buka pintu..panas katanya...saya kata..ok..kalau nak buka pintu rumah waktu malam kena ada syarat...suami saya tanya apa syaratnya...saya katakan padanya...tutup pintu grill kita dengan jaring...oleh kerana sayangkan saya...suami saya sangguplah pasang jaring yanag berwarna hijau tu di grill saya...bayangkan rumah saya seperti penjara kata c baby anak saya yang no 3...nak buat macam mane..penjara pon penjara lah..janji rumah mama tak di masuki tikus..

hmm tulah kan...Allah tu maha berkuasa..walaupun sekeliling rumah saya minta suami pasangkan jaring hijau tu...logiknya tak lah tikus boleh masuk...tapi nak di jadikan cerita...baru-baru ni saya telah masuk bilik air di tingkat bawah rumah saya..malas nak naik atas..maklomlah bila umur dah senja ni..agak kurang minat nak turun naik tangga...sedang saya menghayati uk-uk tu...dan tengah mencuci uk-uk...tiba-tiba keluarlah sahabat saya yang tidak di undang tu dari celah tong air yang ada didalam bilik air tuuu...aduh bagaikan halilintar menyambar saya..terjerit-jerit saya didalam bilik air tu...sehingga membuatkan anak bongsu saya terperanjat dah memanggil saya..punyalah saya terperanjat sehinggakan berhenti mencuci uk-uk...dan terus belari keluar dari bilik air sambil menjerit dan menggigil..lemah lutut saya di buatnya..aduhhhh...separuh nyawa saya di buatnya..anak bongsu saya menenangkan saya...apabila saya dah tenang..anak bongsu saya pun bertanya.."kenapa maaa" saya pun cakap.."ada tikus dalam bilik air"..tapi tikus tu pun terperanjat bila saya terjerit-jerit dalam bilik air tu..dan dia tak dapat lari keluar di sebabkan pintu bilik air tutup...maka tikus itu pun terus terjun masuk kedalam lubang jamban...dengan sepantas kilat dan bersungguh saya flush toilet tuuu.

dengan rasa tak puas hati..saya suruh anak bongsu saya flush berkali-kali supaya tikus tu tak memajat naik keatas...punya lah tak logiknya saya ni..ada ke tikus tu boleh panjat lubang yang jauh kedalam tu..tp di sebabkan trauma dengan haiwan yg bernama tikus tu..macam-macam saya bayangkan...dah puas menyuruh anak saya flush tu...saya suruh pula anak saya cari papan untuk dijadikan penutup lubang toilet tuuu...geleng kepala anak bongsu saya tetapi dia tak membantah kerana sayangkan mama..haahaha...

saya sms suami saya..saya call ucu di rawang...menceritakan apa yang berlaku...suami saya call dan tanya..mana datangnya tikus tuuu..apalagi..saya teruslah beleter mengatakan..anak-anak abanglah ni..malam tadi masa kita pergi surau...mereka tak tutup lubang pintu betul-betul...suami saya kata.."ha ye lah..nanti karang abang cakap kat anak-anak ye..tutup pintu betul-betul"..c ucu pulak gelakkan saya dan kata"tammmmm...dah tua dahhhh..bawak-bawaklah beraniiiiii"...eee la haiiiii..tengah cuba-cubalah ni beranikan diri melawan perasaan takut tuuu..ucu kata.."tikus tu kecik je tam oiii..sekali k tam pijak..mati diaaaaaa"..saya kata nak pijak mcam maneeeee cu oiiii..nampak tikus je...kaki k tam terus lembik...gelak lah kami dua beradik...

kalau tikus masuk rumah saya..suami saya akan jadi mangsa kena cari tikus sampai dapat...berpeloh-peloh suami saya mengejar tikus..nak buat macam mana..selagi tak jumpa tikus tu..saya tak boleh duduk..tak boleh tidur..kalau pergi umah orang dah terpasa bermalam di rumah orang..tiba-tiba saya ternampak kelibat tikus dirumah orang tu..aduh jantung saya jadi kencang dan saya duduk dalam ketakutan..tidur pun tak lena..kejap-kejap saya terperanjat kalau ada benda begerak..aduhhhhh...tak tau lah bila penyakit ni boleh hilang...selawat lah banyak-banyak supaya datang kekuatan dalam diri...tikus tu tak besar mana ponnnnnnn...

punya lah saya terperanjatkan tikus dalam bilik air tadi..saya tak sempat cuci bersih uk-uk saya tuuu..lupa terus...hahahaha..bila nak mandi..baru saya perasannnn..ada bekas uk-uk....ishhhhhhhhh..memalukan betul perangai orang penakut ni...janganlah jadi penakut seperti saya...

No comments:

Post a Comment