Sunday, August 16, 2009

selamat memasak nasi goreng

Entry by anak mama kiter DIYANA

Selamat tengah hari..semalam kn saya nak wat ayam dendeng..tp telah menukar plan dengan terus membeli belah di McDonald..sangat cepat dan pantas boleh terus di makan tanpa perlu menaik kn kuali ke atas dapur dan menghidup kan gas memasak..Bukan tak nak masak,tp tiba tiba abah bagi duit suruh beli makanan..apa kn daya upaya,saya tak boleh menolaknye..ibarat bulan jatuh ke riba.

Tapi sebelum pergi ke McDonald,sempat jugak la saya masak burger ayam untuk Hi-Tea..burger ayam ni abah br je beli. Rupa dia agak pelik sket..Empat segi tepat,mcm rupa pencil box keras yg adik adik bawa pegi sekolah tu..Walaupun tak jadi nk masak ayam dendeng, tp saya tetap memasak burger ayam dengan penuh semangat

Terus naik kan kuali leper, dan bakar burger..lama kelamaan burger ayam bertukar wajah menjadi sangat aneh dan pelik sehingga takut untuk di tengok..memang ngeri bile ingat kn balik..Saya dah jadi tak tentu arah.."kenapa jadi mcm ni?? Salah saya ke salah burger ni??"

Rasa nak telefon mama kat Bentong bagi tahu "Mama burger ayam yang akak masak dah jd rupa Alien"

Boboy,adik lelaki saya berusia 14 tahun,tiba tiba datang ke dapur..may be dia da suspect something must be goes wrong somewhere..masuk je dapur

"kakak!!!ni kenape burger jadi cam ni neh?apa kakak buat?"

"mane la akak tau boy..dia tiba2 tukar rupa jd camni..jenama burger ni kot x elok. Akak bakar da betul da"

"Ye la tu..bak sini plastic burger tu boboy nak baca"


Ok,saya bagi pembungkus burger ayam tu kt boboy..then boboy tiba2 cakap

"Lain kali,sebelum masak tu,baca dulu kat pembungkus dia..Dah tulis kat sini,burger ni tak boleh bakar..dia kena goreng dalam minyak..lagi satu burger ni kn dia salut ngan tepung, mane la boleh bakar atas kuali leper..nnt tepung dia melekat-lekat la kat kuali..kakak ni"

ooo..yeke..ni sahaja yg saya jawab..tapi malu yg amat macam nk sorok muka dalam topeng SpongeBob so orang tak boleh nak kenal ini ke Diyana yang tak reti masak burger ayam tu

Patut la burger tu jd rupa pelik,keluar cecair colour putih yang agak sticky (macam lendir sket),merekah rekah macam sawah padi musim kemarau,bertompok tompok colour hitam.. tak boleh bakar rupanye..kena goreng sebab dia di salut ngan tepung..saya tak reti nk describe macam mane rupa pelik burger tu, tapi memang pelik la..Pelik dia tahap kalau hidang kan untuk tetamu pun,tetamu was2 nak makan..dan kalau tetamu tu ade anak berusia 1 tahun setengah yg baru nk kenal makanan pn akan fikir 10 kali before nak makan..jadi bayangkan la sendiri kepelikan burger tu sebab nk cerita saya tak reti..harap maaf




hanya gambar yg boleh cerita kan



So,Diyana,lepas ni kalau anda nak memasak, kena la baca dulu instruction kat pembungkus makanan tu..Kena bakar ke,kukus ke,goreng ke,rebus ke,panggang ke atau boleh dimakan terus tanpa perlu di masak..



Tengah hari ni abah request suruh saya buat nasi goreng..di ulang sekali lagi NASI GORENG..perencah nasi goreng ADABI or MAK SITI lak tak ade..saya tak pernah masak nasi goreng tanpa bantuan ADABI or MAK SITI..Bila abah request, jadi berdebar debar macam ada orang nak masuk meminang..














ITS RIGHT
DIYANA

Mama,mintak izin pinjam blog lagi..

4 comments:

  1. oooo kakak.....tentu arah makan mentah je burger tu....drpd masak jd alien....seram lah pulak.....lain kali betulkan dulu otak baru ke dapur yeee cik farhan diana.....lantak lah k.lai dpat menantu x cukup empuk ni ha...

    ReplyDelete
  2. comelnya anak mama kiter nih masuk dapo.hehehe

    ReplyDelete
  3. comelnya anak mama kiter nih masuk dapo.hehehe

    ReplyDelete
  4. memalukan..masak snng pon xtau...msti mls tolong mama kiter kedapur ni....blajo2 la nolong mak kat dapur 2...

    ReplyDelete