Sunday, August 23, 2009

TETAMU DATANG BERBUKA

Alhamdulillah..hari kedua Ramadhan rumah mama kiter telah di kunjungi tetamu dan kami berbuka bersama sama. Seronok rasanya bila dapat berbuka ramai ramai. Tetamu mama kiter bukan lah orang lain, semestinya adinda tersayang mama kiter..UCU dan family.

Kebetulan ucu balik dari kampung mertuanya di Parit Sulong Batu Pahat dan singgah rumah mama kiter untuk menghantar adik iparnya di Kolej yang berdekatan dengan kediaman mama kiter. Suami ucu keturunan Jawa plus Banjar. Maka makanan yang di oder adalah nasi, Katanya perut jawa mesti pekena nasi, tak terdaya kalau tak makan nasi. Mama kiter bercadang nak masak mee kari ke, Laksa ke, spegheti ke, mee hun sop ke dan yang lain lain lah..bermakna bukan nasi. Tetapi ucu dah warning mama kiter..Ucu kate.."Kak tam nak masak apa apa pun tak apa, janji nasi mesti ada..Suami ucu perut jawa, anak anak ucu pun dah ikut perut jawa, nak makan nasi juga.."

Hahaha..betul ke gitu wahai rakan rakan ma
ma kiter yang berbangsa jawa..Ok lah, dah ucu minta juga mama kiter masak nasi, jadi mama kiter pun ikutlah apa yang di oder. Ucu kata, lauk tak kisah, apa apa pun boleh, ikan masin ataupun telor masin bersama sayur rebus pun orait dah, tak payah banyak banyak lauk, asalkan makan nasi. Uishh senang betul kan..tak payah pening pening kepala nak pikir masak apa.

Tetapi mama kiter tidaklah masak telor masin dan sayur rebus, hubby pula oder lauk kurma daging dan tauhu masak merah. Alhamdulillah..sempatlah mama kiter menyediakan sedikit juadah berbuka puasa bersama sama ucu dan family. Walaupun tak seberapa menu nya..tetapi kami seronok sebab dapat berkumpul. Lepas makan dan solat, ucu telah pun bertolak menghantar adik iparnya ke kolej dan meneruskan perjalanannya ke Rawang.

Mama kiter sempat snap gambar masa berbuka je, lauk, kuih dan air tu mama kiter snap selepas habis berbuka. Lauk yang lebih untuk sahur nanti. Masa berhidang tadi, tak sempat nak snap gambar. Teringat pada anak dan menantu mama kiter di Johor..sedih..huhuhu..tapi tak apa lah sebab mereka pun menyambut puasa di rumah mak johor..Insyallah katanya nanti balik rumah mama pula..

Mai skodeng menu mama kiter!

Buah tangan dari mertua ucu


Cucur kucai dan cili sos buatan mama kiter

Air honey dew yang di beli oleh baby di bazar ramadhan.. Air soya dan air kopi dah habis, tak sempat nak snap.

Daging masak beriani, Awalnya hubby mintak kurma daging, sorii, rempah kurma lupa beli..

Tauhu masak merah

Makan dalam dulang ada barakahnya

4 comments:

  1. waduh mamakiter.....cam best jer menu berbuka tu...... boleh masukkan dalam list chekdee......

    Bila kena buat menu berbuka dan bersahur...kekadang naik fening gak kan.......

    ReplyDelete
  2. ape pasat i x de dalam list tetamu utk berbuka puase tuh..hish ini suda tidak aci..

    ReplyDelete
  3. mane gambar ucuuuuuuuuuuuuu....nak gak glamor kat blog mama kiter ni ha....ishhh....x adil ni

    ReplyDelete