Saturday, August 22, 2009

TIKUS LAGI


Huhuhu, mama kiter dapat panggilan kecemasan dari boboy semasa mama kiter berada di langat. Dengan tercungap cungap boboy memberitahu mama kiter bahawa di dapur mama kiter ada penghuni yang tak di undang telah menumpang berteduh.

Bila boboy beritahu yang dia terperanjat semasa memasuki dapur, mama kiter terus meneka bahawa sang tikus telah berada di dalam rumah mama kiter. Aduhhh..terus mama kiter jadi tak ketahuan, kaki tangan jadi sejuk, kepala jadi pening, perut memulas, dada jadi sempit dan tekak jadi loya. Bukan mama kiter buat buat, tapi itulah mama kiter kalau dengan tikus.

Dah terbayang, bagaimana nak bangun sahur esok, huhuhu..takut bukan kepalang..Hubby kate, tak apa, esok biar dia yang bangun sahur..huhuhu..janji je..tak pernah pun selama ini hubby bangun sahur dulu dari mama kiter.

Tapi anak mama kiter si boboy amatlah sayang pada mama kiter, dia sanggup berperang dengan tikus yang sesat masuk dalam rumah mama kiter. Dalam talian hayat, boboy telah berjanji akan memburu sehingga ke titisan darah yang terakhir bagi memastikan mama kiter boleh masuk rumah dengan aman.

Semasa dalam perjalanan kembali ke rumah dari langat, sampai di pekan kajang, boboy telah menghubungi mama kiter dan berkata, " ok mama jangan risau, boboy dah dapat dah tikus tu, tapi penyapu patah, dapur tunggang langgang dan tikus tengah nazak". Huhuhu..mama kiter beritahu boboy," tak apa lah dapur tunggang langgang, penyapu patah, janji tikus dah mati, soleh anak mama..coz bersusah payah untuk memastikan kesejahteraan mama".

Sampai di rumah, mama kiter terus naik ke tingkat atas, masuk dalam bilik duduk diam diam. Tidak lah mama kiter berani untuk menjengah dapur yang tunggang langgang dan jenazah tikus yang boboy simpan untuk membuktikan kepada mama kiter bahawa boboy dah berjaya membunuh tikus tersebut. Berkali kali boboy panggil mama kiter supaya melihat tikus mati itu..huhuhu...tak mauuu...

Sehingga saat mengupdate blog ini, mama kiter masih rase tak selesa kesan dari panahan takut tikus. Kepala mama kiter berpusing pusing, perut memulas mulas dan mama kiter merasa loya dan nak muntah. Jenuhnya lahhhh...bila lah agaknya penyakit takut tikus ini nak hilang..huhuhu..oooo mama kiterrrrrrrrrrrr...awak tu dah tuaaaaaaa...bukan kanak kanak lagiii...betulkan mindaaa...kuatkan semangat..tanam dalam diri..tikus tu kecik jeeeee..kalau jentik pun boleh mati..

Ye lah, ye lah..nanti yeee..mama kiter cuba sedaya upaya untuk menguatkan jati diri supaya menjadi pahlawan yang tidak gentar dengan kehadiran tikus tikus di mana jua ku berada. Besan mama kiter pesannn, jangan takut dengan tikus, nanti dia suka masuk rumah. Huhuhuhu..gi mana sih? Tolong bagi petua macam mana nak buang perasaan takut tikus ini..

Aduhh..pitam, pening mabuk semua ada..

Macam ini agaknya rupa dapur mama kiter yang tunggang langgang tu

Inikah penyapu mama kiter yang patah seperti yang boboy kata


Beginikah rupanya tetamu yang tumpang berteduh di dapur mama kiter

4 comments:

  1. Hahaha!!! tergelak Love baca ka...
    Love pun lagi satu penakut!!! tgk tikus/ cicak/ lipas...mesti lari lintang pukang! kiki ;)

    Selamat berpuasa ye kak!!! ;)

    ReplyDelete
  2. Akak, kena panggil pest control kak! ;) tak baik kan ada tetamu yang tak diingini! ;)

    ReplyDelete
  3. huhuhu..mummy 2 haqq n love, nak panggil pest control pun derang mesti x mau coz seekor je tikus tu..buat habiskan minyak derang je dtg kat rumah mama kiter.

    Alhamdulillah..boboy n hubby sudi jd pemburu maut untuk mengatasi masaalah cik ct yang tersesat di rumah mama kiter..

    ReplyDelete