Wednesday, October 14, 2009

KUIH POPIAH RESEPI ARWAH MAK

Sudah agak lama mama kiter tidak menulis dilaman blog..ekoran dari kesibukkan dibulan Ramadhan dan juga Syawal, maka mama kiter pendam pendamkan dahulu cerita. Ditambahkan pula dengan kelembabpan internet ini juga salah satu penyumbang kearah kemalasan mama kiter untuk berblog.

Untuk upload gambar sahaja mengambil masa yang agak membosankan..dipendekkan cerita, mama kiter pun beralih arah kepada melayan facebook bersama sanak saudara. Tetapi rindu tetap ada bersama sahabat alam maya mama kiter dilaman blog..

Ok lah..disini mama kiter ingin becerita pasal kuih popiah dan juga kuih kabab resepi puluhan tahun dari arwah mak mama kiter. Asalnya mak mama kiter mempelajari cara cara membuat kulit popiah dan juga inti serta sos popiah ini dengan orang cina. Berpuluh puluh tahun mak mama kiter menjual kuih popiah ini dan menjadi kegemaran dan rebutan peminat kuih popiah. Setiap kali berniaga di pasar malam, gerai mak mama kiter telah menjadi tumpuan dah cepat habis.

Jika dibulan ramadhan, kebiasaannya mak mama kiter akan berjual selepas waktu asar dan sebelum berbuka, jualan sudah pun habis. Sekarang ini yang mewarisi perniagaan kuih popiah ini diambil alih oleh kakak ipar mama kiter. Sudah menjadi makanan wajib bagi kami adik beradik, sekiranya pulang berkumpul dikampung, kami akan dihidangkan dengan kuih popiah dan kuih kabab.

Mama kiter boleh juga membuat kulit, inti serta sos kuih popiah ini, tetapi disebabkan jarang jarang membuatnya, kulit agak ebal sedikit. Kakak ipar mama kiter pun dah ambil aleh tugas membaut popiah ini lebih kurang 20 tahun. Sudah tentulah terorr dari kami yang jarang jarang membuat...

Semua adik beradik,serta sanak saudara mama kiter menggemari kuih popiah resepi arwah mak. Disini mama kiter ada sertakan photo bagaimana c ucu adik mama kiter menghayati keenakkan kuih popiah ini..jom kita sama sama layan...


Salina, kakak ipar mama kiter yang teror buat kulit popiah

Inilah rupa kulit popiah yang telah siap

Kuih kabab

Kuih popiah yang telah siap digulung, Yummy!!!

Ucu tidak boleh tahan selera, tidak peduli orang lain dah...

Ucu yang tidak peduli apa orang kata padanya, janji ucu dapat makan..

Ucu yang dah kenyang, tetapi dia tetap paksa makan popiah dan kabab..

9 comments:

  1. Salam,

    Mama kiter ...janganlah merajuk dengan blog....

    Waduh...terliur tengokkan photo poppia tu ..... ukhusss....sedapnyerrrrr

    ReplyDelete
  2. salam mama kiter..

    salam ukhuwah..

    wah..behnya tgk popia tu..

    dandan ni gak rasa lapar

    huhuhuhu

    ReplyDelete
  3. ishhh...nk dpt mkn popia ni kene blk kampung jeee....itu pun setahun dlm 2 ke 3 kali jeee....ni dah ade depan mateee...ape lagiiii...mkn lah untuk setahun tam ooiiii....rugu klu x mknnn.....sedaaaapppppppppppppp.....huhuhuhu...nak lagiiii....

    ReplyDelete
  4. salam mama kiter
    makanan kegemaran ummi tu , minta ler sepinggan ..he he he gurau jer

    ReplyDelete
  5. salam mama..
    adoyai..terliuq tngok popia tu...my pebret..tp yg goreng la..yg mcm mama mkn ni x pnah wt la..beli je...leh mintak resepiny x?he..

    ReplyDelete
  6. Mak Tam, Jen nak jugak. tak rasa lagi popiah nih hah..huhu:-(

    ReplyDelete
  7. Ya Allah... dah bertahun2 tak makan kuih kabab ni... dah lbh 20 tawon rasanya. dulu masa arwah berniaga kat rasah jaya, mmg every friday beli, fave family k.long nor... terliuq... nak tempah ble ke?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum mama,
    Nampak sedap sangat popia mama diatas, boleh tak agaknya mama berkongsi resepi tersebut dgn sy. Sblm ni ditempat sy kuala kangsar, ada penjual popia basah yg sgt sedap. Namun skrg dh takde lagi. Tak pasti knp. Ada penjual lain yg mnjual popia, tapi tak sesedap popia makcik ni. Bila baca entri diatas n tngk gmbr, teringt blk popia yg sdap tu. sy ingat lagi sambalnya merah n ada rasa manis yg sgt sedap. Klu sudi mana kngsikn di blog ni atau emel pd sy myst_joy@yahoo.com
    Klu tk boleh pn tk mngapa, sy paham :)

    ReplyDelete