Friday, January 8, 2010

PERGI KE PEJABAT UGAMA

Hari ini mama kiter keluar rumah seawal 8.30 pagi untuk ke pejabat ugama daerah Kajang untuk mengambil borang kebenaran berkahwin buat anak gadis mama kiter tidak lama lagi.. Setibanya di pejabat Ugama tersebut, mama kiter senyum sendirian kerana berperasaan tidak percaya yang mama kiter menjejakkan kaki ke pejabat Ugama dan mahkamah syariah..Dalam kotak minda, mama kiter merasakan sejak mama kiter kenal dunia hinggalah kini inilah pertama kalinya mama kiter menjejakkan kaki ke tempat ini.

Ye lah..masa zaman mama kiter berkahwin dahulu..semuanya dilakukan oleh bapak dan kena sain borang pun hanya dirumah..tak perlu ada kursus kahwin..bakal pengantin tak perlu datang kepejabat ugama, bakal pengantin hanya menanti dirumah..sampai masa..nikah jee.. Zaman sudah berubah..macam macam perlu dilakukan..berbagai bagai syarat dikenakan untuk bakal pengantin sebelum melangsugkan pernikahan..di wajibkan menghadiri kursus kahwin..diwajibkan menjalani ujian kesihatan..AIDS..menjalani temuduga..semuanya untuk kebaikkan kononnya..

Tetapi mengapa bilangan perceraian sekarang lebih besar dari dahulu..mengapa setelah ditarbiah bakal pengantin, bila berkahwin..perceraian tetap terjadi..Di mana silapnya..kesimpulan yang boleh dibuat..orang sekarang..berkahwin kerana seronok..bukan kerana ALLAH..

Kursus kawin pun banyak fokus kepada keserokkan didalam perkahwinan..bukan untuk membangkitkan kerohanian dan ketaqwaan dalam jiwa bakal pengantin..Bila dengar ceramah..yang seronoknya...bab tidur dengan pasangan...bukan bab bagaimana nak menjadi suami dan isteri yang betanggung jawab dan bagaimana nak membina rumahtangga yang diredhai oleh ALLAH. Memang betul penceramah menceritakan serba sedikit bab tanggungjawab..tapi ramai yang minat bab yang lagi satu..SERONOK!!!!!!!
Bila mama kiter ambil borang pernikahan anak mama kiter yang telah pun siap..dalam hati terus memanjatkan doa kepada ALLAH..
"YA ALLAH, KAU BERILAH RAHMATMU KEATAS PERKAHWINAN ANAKKU INI, KAU REDHAILAH RUMAHTANGGA ANAK KU INI...DAN KAU KURNIAKANLAH KEIMANAN , KETAQWAAN DAN KEBAHAGIAAN KEPADA ANAKKU DAN PASANGANNYA..AMIN YA ALLAH..KAU PERKENANKANLAH DOA IBU INI.."

Tiba tiba mama kiter jadi sebak..duduk dalam kereta..melayan perasaan sendiri..Sebagai ibu..apalagi yang kita harapkan..melainkan hendak melihat anak anak semuanya merasakan kebahagiaan..


3 comments:

  1. salam mama kiter ...
    nanti bila buat nasi minyak pengantin , jgn lupa ummi ek .

    ReplyDelete
  2. salam ummi..Insyallah mama kiter akan jemput rakan blogger pada bula 7 nanti..anak mama kiter nikah dulu bulan 3 ni..tp kenduri besar mama kiter baut bulan 7..nanti ummi tinggalkan alamat ye..mama nak post kad jemputan..Insyallah..

    ReplyDelete