Monday, July 27, 2009

DI ANTARA NASIHAT SYEIKH ABDUL QADIR JAILANI

Di antara sejumlah ajaran dalam majlis ilmu yang diakannya, maka Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani pernah menyebut seperi berikut:

Apabila Allah Yang Maha Agung melimpahi kamu dengan kekayaan dan kekayaan itu memalingkan kamu dari kepatuhan kepada-NYA, nescaya ia memisahkanmu dari-NYA di dunia dan akhirat. Mungkin juga IA akan mencabut anugerah-NYA darimu, menjadikan kamu papa dan melarat, sebagai hukuman atas keberpalinganmu dari PEMBERI, dan keterpesonaanmu akan anugerah dari NYA.

Tetapi jika kamu sentiasa patuh kepada-NYA dan tidak terpengaruh oleh kekayaan itu, ALLAH akan menambahkan anugerah-NYA kepadamu, dah sedikit pun tidak akan mengurangkannya. Harta adalah abdimu, dan kamu adalah abdi kepada RAJA. Kerana itu, hidup di dunia ini berada di bawah kasih sayang-NYA, dan hidup di akhirat terhormat dan abadi bersama sama para shiddiq, para syahid dan para shalihin.

1 comment:

  1. doalah supaya kaya iman n taqwa....insyaallah selamat dunia akhirat......perkara yg perlu kite risaukan ialah.....dapatkah memandang wajah tuhan yg menjadikan kite...dapatkah bertemua nabi yg menyayangi umatnye hingga akhir hayatnye...huhuhuhu..

    ReplyDelete