Sunday, November 21, 2010

BUBUR SOM SOM

 Semasa kecilnya mama kiter cukup rajin membantu mak didapur untuk menyediakan juadah..Diantaranya ialah pemanis mulut yang dipanggil bubur som som..selalunya pemanis mulut ini rajin disajikan sewaktu bulan puasa.


Jika dulu dulu..mak mama kiter suka menggunakan tepung beras yang dihasilkan sendiri..sedap katanya..tetapi amat cerewet untuk menyediakannya. Beras terpaksa direndam semalaman dan keesokkan harinya haruslah di boo/giling dengan alat khas yang diperbuat dari batu sehingga menjadi tepung beras yang halus dan berkualiti.


Zaman sudah berubah, semuanya jadi mudah..walaupun mama kiter biasa membantu mak buat bubur som som semasa mama kiter kecil dahulu..tetapi mama kiter tidak pernah praktikkan setelah berumahtangga. Kenapa agaknya ye? Hmm..mama kiter pun tiada jawapannya..


Tetapi hari ini dalam sejarah..mama kiter telah berjaya membuat bubur som som untuk hidangan minum petang buat keluarga..mungkin disebabkan anak perempuan mama kiter hamil dan suka makan macam macam..itu yang membuat mama kiter terbuka hati untuk menyediakan juadah ini. Sebenarnya memasak bubur som som tidaklah sukar..paling senang dan ringkas..mama kiter sahaja yang tidak teringin hendak membuatnya..Rupa rupanya..hubby dan anak anak suka makan bubur som som..Alahmdulillah..bermakna...lepas ni..rajinlah mama kiter buat bubur som som...


Jom layan bubur som som...

1 comment:

  1. err, mama kiter...cam sedap je kan...ni pon feveret adik beradik kami. kalau mak buat, satu periuk besar penuh...dan kalau rajin, tambah air pandan biar jadi warna hijau...

    kalau kat kelantan, depa panggil lompat tikam...

    ReplyDelete