Wednesday, September 28, 2011

POPIA

Alhamdulillah...syukur kehadrat Allah  diatas limpah kurnia juga izinnya..dapatlah mama kiter mempraktikkan ilmu yang diturunkan oleh BONDA mama kiter iaitu cara untuk membuat kuih popia dimana kulit popia dibuat sendiri..Puluhan tahun BONDA mama kiter membuat kuih popia yang dijual dipasar malam..

Resepi popia terlalu mudah..tetapi hendak menyediakan kulitnya agak rumit kerana memerlukan keberanian untuk melenser tepung diatas kuali panas menggunakan tangan..baru baru belajar..memang ngeri..takut jika tangan melecur. Semasa mama kiter remaja, selalu juga bonda mama kiter pelawa buat kulit popiah apabila bancuhan tepung sudah tinggal hujung hujung..Masa remaja , banyak main main..bukan tahu hendak bersungguh sungguh mempraktikkan ilmu yang diberi oleh bonda..Nasib baik masih ingat cara membuatnya..jika tidak..rugi rasanya..

jom layan mama kiter didapur...




Teruja dengan kesungguhan kak teh membuat popia dan seronok melihatkan sambutan anak cucu cicit BONDA menikmati popia yang disediakan oleh kak teh pada raya baru baru ini..maka mama kiter memaksa diri untuk mempraktikkan kembali pembuatan kulit popia. Kak  teh sudah mahu kembali ke tanah air barunya di LONDON..pasti semua rindu untuk menikmati keenakkan popia resepi bonda..Di Kampung masih ada kakak ipar yang meneruskan perniagaan popia BONDA. Cuma jika hendak merasa popia, terpaksa balik kampung..bukan selalu dapat balik kampung..sesekali jika ada kelapangan waktu..Jika sudah pandai buat sendiri..hari hari pun boleh makan popia..itulah pula untungnya bila kita tahu buat sendiri.

1 comment: