Thursday, July 23, 2009

Kelebihan Radix HPA

Semasa saya pergi class HPA tempoh hari..saya telah pun belajar ape itu Radix..Biasalah..belajar dengan Herbalis Tuan Haji Ramly..ye lah, kalau tak belajar macam mane kita nak dapat ilmu..
Apa yang saya faham(kalau salah tolong betulkan)maksud Radix itu adalah akar. Jadi didalam HPA ada sejenis produk yang di namakan Radix bermakna ada beberapa jenis akar tumbuh-tumbuhan yang di adunkan untuk menjadi satu herba yang baik untuk kesihatan.
Diantara khasiat Radix yang saya ingat semasa belajar di dalam class tempoh hari adalah:

1) Menurunkan panas panas badan bagi orang demam sekiranya radix di ambil bersama Malac.

2) Amat baik untuk mengatasi penyakit athma sekiranya di ambil bersama Morin A.

3) Radix bertindak sebagai penolak angin bagi orang yang menghidap gastrik dan ulser.

4) Memberi keseimbangan horman kepada wanita agar tidak dingin suami.

5)Membantu memekatkan sperma bagi orang lelaki.

6) Membantu memperbanyakkan pengeluaran urin dan memperbaikkan ginjal.

7) Merangsang hormon endrogen bagi lelaki dan hormon estrogen bagi wanita.

Itu sahaja yang saya ingat pasal Radix..Saya x buat nota..jadi saya ingat-ingat gitu-gitu sahajalah..sekiranya ada kekurangan dalam penerangan saya ini..saya mohon maaf..

Kembalilah kepada makanan yanag halal lagi suci..semoga ALLAH menurunkan Rahmatnya kepada kita semua..AMINNN...
Mencari dan makan yang Halal lagi Suci adalah perintah ALLAH..Bersama-samalah kita menjunjung perintah ALLAH semoga kita di kuniakan KEBERKATANYA kepada kesihatan kita.

No comments:

Post a Comment