Sunday, July 19, 2009

terkenang masa lalu

tadi saya bersembang dgn anak perempuan saya..terkenangkan sejarah masa kami dulu2...ank perempuan saya teringat zaman saya buat kuih..jual kuih..jual nasi lemak jaga ank orang dan bermacam2 lagi yang saya lakukan semasa muda.
anak saya kata..walaupun mama buat macam2 tapi dia dan abangnya tak rase susah pun sebab apabila minta sesuatu dari kami..pasti dapat..saya ceritalah kembali kepada anak perempuan saya puncanya saya lakukan kerja2 begitu..di awal perkahwinan saya yang di tentukan oleh allah jodoh saya bersama suami yang tersayang tanpa bercinta..saya hanyalah seorang surirumah yang sangat muda.saya berkahwin semasa umur belum pun 18 tahun tetapi hampirlah nak masuk 18 tahun.semuanya di tentukan oleh allah..suami saya minta ibu saya carikan jodoh untuknya memandangkan ibubapa saya di waktu itu mempunyai ramai kenalan di kalangan anak2 ustaz dan ustazah. suami saya memang nak kan isteri dikalangan wanita yg belatarbelakangkan keluarga yang menitik beratkan agama. saya ni pula tidaklah ada di dalam kategori tersebut..saya bersekolah biasa..langsung tidak pernah bersekolah agama..tetapi ibu bapa saya memang didiklah bab solat dan puasa. tutup aurat di zaman 70 n 80an tu amat terpinggir..kalau ada pun wanita bertudung..amat sedikit..jd semasa tahun berikut berkembangnya satu pergerakkan islam yg besar sekali di malaysia iaitu AL ARQAM. hmm bapa saya pun salah seorang pengikut al arqam. jd ramailah kenalan beliau. ibu saya pun mencari2lah ank2 kenalan yang di rasekan sesuai untuk suami saya..nak di jadikan cerita...semasa ibu saya perkenalkan siapa yg ibu saya berkenan kepada mak mertua saya...hmmm semua dia tak berkenan..apabila ibu mertua saya melihat saya dan bertanya kepada ibu saya..siapa ni..ibu saya pun mengatakan ..ini ank kakak..sekolah lagi..kebetulan masa tu bapa saya telah memasukkan saya ke sekolah yg AL ARQAM tubuhkan...adalah 1 tahun saya bersekolah di sana...dpt lah sedikit ilmu...ibu mertua saya pun berbisik kepada ibu saya mengatakan beliau berkenan untuk ambil saya sebagai menantu...tp di awalnya ibu saya menolak kerana memikirkan saya masih mentah dan bapa saya teringin sangat melihat saya habiskan sekolah...suami saya pun pada awalnya tidak setuju dgn pilihan ibunya..tp tu lah kan..dah jodoh...entah macam mana..suami saya pun buat solat istikharah..dan jawapannya adalah saya...maka terjadilah perkahwinan kami..awal2 tu saya memang merajuk dn sedih sangat2 bila ibu saya suruh saya berhenti sekolah dan berkahwin...tp bila saya pikir apa yang ibu saya cakap dan pilih adalah yang terbaik untuk ank2..maka saya pun setuju dgn pilihan ibu..ibu selalu berkata kepada saya...insyallah...satu hari nanti kamu senang..suami kamu orang yang baik..penyayang dan lembut..alhamdulillah..memang apa yang ibu saya kata dan doakan untuk saya semuanya di makbulkan oleh allah..

permulaan episod saya membantu suami saya menambah pendapatan keluarga ialah apabila suami saya mula menjadi student di UITM melaka pada tahun 1986. suami saya mengambil diploma didalam jurusan pentadbiran awam selama 4 tahun. siang suami saya bekerja..pada sebelah malam suami saya akan pergi kuliah...begitulah rutinnya selama 4 tahun. saya mula mengambil upah menjahit baju kurung yang saya pelajari melalui jiran saya. alhamdulillah..dari mempunyai seorang pelanggan...akhirnya mula bertambah ramai..

apabila suami saya gred diplomanya pada tahun 1990..suami saya masih memegang jawatan yang sama..tiada peluang untuknya pergi jauh didalam jabatannya..saya terus memberi galakkan kepada suami saya untuk menyambung pelajarannya keperingkat degree. pada awalnya suami saya keberatan memandangkan beliau terpaksa mengambil cuti tanpa gaji selama 4 tahun. saya tetap memberi galakkan dan saya katekan kepada suami saya yanag saya sanggup susah dan senang bersamanya..saya sanggup mencari rezeki untuk melihat kejayaannya dan membesarkan 2 orang cahayamata kami.

dengan berbekalkan semangat dan keyakinan bahawa rezeki ada di mana2 dan allah akan membuka pintu rezeki setiap hambanya..maka suami saya pun melanjutkan pelajarannya di UUM sintok selama 4 tahun. saya dan ank ikut serta tinggal di kolej kelamin yg disediakan oleh pihak universiti kepada para pelajarnya yg sudah berkeluarga. berbekalkan doa dan restu kedua ibubapa kami...alhamdulillah..kami tidak menghadapi kesukaran untuk meneruskan kehidupan walaupun suami saya tidak mendapat gaji. bermulalah episod saya memasak untuk rakan2 suami saya seramai 5 orang...mereka memberi bayaran sebanyak rm5 untuk makan tengahari dan malam..saya buat kuih donat untuk dihantar ke cafe yanga berdekatan dgn kolej kediaman kami..saya jaga ank2 jiran seramai 5 orang dan saya mengambil upah membuat cili sos untuk keropok lekor. kadang2 kalau dah terlalu letih dan mengantuk..saya tak sedar tercelup tangan di dalam minyak panas semasa menggoreng kuih..

ank saya mase tu ada 2 orang..yang sulung berusia 8 tahun dan yg no 2 5 tahun..
bagai yg di janjikan oleh allah bahawa setiap anak itu ada rezekinya dan janganlah kita takut...saya telahpun hamilkan ank yg ke 3 selepas beberapa bulan suami saya memulakan kuliahnya..alhamdulillah..memang saya nanti2kan kehadiran ank yg ke 3 kerana dah lama sangat ank saya yg no 2 tu manja..terlebih sudah manjanye...beberapa bulan usia kandungan saya..allah kurniakan rezeki kepada kami semua..suami saya telah mendapat berita yg menggembirakan apabila jabatan beliau telah setuju untuk membayar separuh gaji kepadanya..alhamdulillah...rezeki ank...maka saya pun kurangkan biz saya...saya berhenti masak untuk rakan2 suami saya..tetapi saya buat nasi lemak pula untuk di hantar ke cafe..alhamdulillah nasi lemak saya mendapat sambutan...hari2 habis..rasa seronok sgt2...kadang2 tak sempat hantar ke cafe dah habis di rumah sahaja..jiran2 datang beli...

apabila ank saya yg no 3 lahir..sekali lagi rezeki kami allah luaskan...suami saya dapat gaji penuh pula...masyallah..semua allah yg aturkan...tetapi di sebabkan saya dah terbiasa berniaga...saya rasa susah pula untuk berhenti..saya buat juga nasi lemak tp tak banyak just untuk seronok sahaja..apabila suami saya hampir tamat belajar...saya hamil lg ank yg ke 4..bila tamat sahaja belajar dan kami pun pindah ke melaka...saya pun melahirkan ank saya yg bongsu..semasa suami saya konvo ank bongsu saya berusia 46 hari..alhamdulillah...semua jd kenangan... ank perempuan saya kate...akak tak berapa ingatlah kita susah..coz apa yg akak n abg mintak selalunya dpt...dia kate walaupun mama buat mcm2 kerja..tp akak tak nampak mama mcm org susah...ialah..berkat doa ibu saya yg mengatakan saya akan senang kalau kawin dgn suami saya ni...alhamdulillah...allah makbulkan doa ibu saya...

dah 26 tahun kami berumahtangga....suami saya tetap seperti dahulu..baik..penyayang..lembut tetapi dah pandai beleter..maklumlah ank2 sekarang tak macam kita dulu2...hmm selalunya dia kan beleter pada ank2 lah...
sekarang saya dah malas dah nak masak or buat kuih untuk jualan...tetapi saya masih menjahit sebab ank gadis saya tak mau tempah baju pada org lain...mereka kata...kitaorang nak mama yg jahitkan baju kitaorang..hmm dah terlanjur masih menjahit...saya ambil lah tempahan...

No comments:

Post a Comment