Sunday, July 19, 2009

ziarah cucu saudara

pagi tadi selepas bersarapan di rumah ibu mertua...kami sekeluarga bertolak balik kerumah kami di bangi..bukan apa kami balik awal..oleh kerana saya dan suami telah berjanji dgn cucu saudara untuk pergi kerumahnya di shah alam..apabila sampai dirumah saya..ank2 saya masing2 ada hal mereka sendiri dan tak dptlah mereka ikut saya kerumah cucu saudara saya tu..cucu saudara saya tu jemput saya dan suami pergi kerumahnya untuk makan tengahari dan ada permintaan darinya sebenarnya...cucu sauadara saya telah pun di murahkan rezeki oleh allah s.w.t keatasnya suami isteri...ialah rezeki ank2nye....dia telah pun membeli sebuah rumah teres di shah alam..lokasinya saya lupa lah pulak..hmm biasalah kan..kalau nak masuk rumah baru..kenalah buat pagar rumah supaya tak adalah yang halus2 or yang kasar2 mengacau dgn izin dan rahmat allah semata2..so cucu saudara saya tu mintalah suami saya buatkan pagar rumah yang biasa suami saya buat setiap kali kami masuk rumah sewa dan akhirnya rumah sendiri..biasanya suami saya akan azan setiap penjuru rumah..baca ayat kursi dan ayat 3 qul.

selepas makan tengahari dan solat zohor di rumah sewa cucu saudara saya tu..kami pun pergilah kerumah barunya..syukur alhamdulillah..orang sekarang muda2 lagi dah merasa beli rumah sendiri..kerja beberapa tahun dan kawin pun beberapa tahun dah dapat beli rumah..masyallah..rezeki allah maha luas..saya dulu2 masa muda menyewa rumah berbelas tahun..lebih kurang 16 tahun lah..baru merasa beli rumah..alhamdulillah..syukurlah dgn nikmat allah..dah allah tentukan rezeki saya begitu jd sebagai hambanya kita kena redho dgn anugerah allah keatas kita..

jd bila dah sampai di rumah baru cucu saudara saya tu...suami saya pun buatlah ape yg patut..setelah selesai...kami pun begerak pula ke pengedar kurma di seksyen 26 shah alam. bakal besan saya pula minta tolong saya belikan kurma,buah tin,aprikot dan buah kiwi kering. bukan apa..di sana kita akan mendapat harga yg lebih murah dari yg di jual di luar. dah nak hampir bulan puasa jd kepada sesiapa yg nak dapatkan kurma dgn harga yg murah sila lah pergi ke gudang di shah alam. kalau bukan bulan puasa pun makan lah kurma..jadikan amalan kerana kurma adalah makanan rasulullah..baru2 ni saya belajar agama..ustaz mengatakan apa yg rasulullah suka dan rasulullah amalkan,ia menjadi sunnah..apabila sunnah..kita buat dapat pahala..lagipun kurma ada khasiatnya yg tersendiri..jadi sama2lah kita amalkan makan kurma,buah tin.mudah2an kita di anugerahkan kesihatan yg baik dan sekiranya kita makan kurma itu kita niatkan kerana allah dan menjunjung sunnah rasulullah..allah kurniakan ganjarannye..insyallah.

No comments:

Post a Comment